همه چیز در مورد پزشکی

همه چیز در مورد پزشکی

همه چیز در مورد پزشکی

همه چیز در مورد پزشکی
رعایت بهداشت دهان و دندان و به ویژه توجه

  

به شیوه صحیح مسواک زدن به سلامت کمک بسزایی می‌کند.

به گزارش ، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود به راهکار‌هایی جدید برای مقابله با بروز پوسیدگی دندان دست یافته‌اند.پوسیدگی دندان و بروز حفره‌های میکروسکوپی در سطح مینای دندان یکی از شایع‌ترین مشکلات دندانی و علت مراجعه افراد به دندانپزشکی است.

متخصصان دندانپزشکی به افراد توصیه می‌کنند برای داشتن دندان‌هایی سالم در طول شبانه روز حداقل ۲ بار مسواک پانسمان عسل بزنند و از مصرف خوراکی‌های حاوی شکر، نوشابه‌های شیرین گازدار، تنقلات فاقد ارزش تغذیه‌ای به ویژه آن دسته که حالت چسبناک دارند خودداری کنند.

برای اثربخشی بیشتر مسواک زدن کارشناسان توصیه می‌کنند افراد حتما شب‌ها قبل از خواب مسواک بزنند، زیرا در طول خواب میزان بزاق ترشح شده به وسیله غدد بزاقی درون دهان کاهش می‌یابد که در نتیجه باکتری و سایرعامل‌های ایجاد کننده پوسیدگی دندان فرصت نفوذ به بافت مینای دندان را پیدا می‌کنند.

کارشناسان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه دندی برای حفظ سلامت دندان‌ها توصیه می‌کنند بلافاصله پس از مسواک زدن افراد به آبکشی دندان‌ها نپردازند و حداقل یک الی ۲ دقیقه صبر کنند تا اثر حفاظتی فلوراید خمیر دندان بر ساکارز دندان‌ها اثر کند.

به طور کلی پس از هر بار مصرف مواد خوراکی، باقیمانده‌های ناشی از خوراک شامل باکتری‌ها، مواد اسیدی و سایر ترکیب‌های شیمیایی به دندان‌ها می‌چسبند و با تولید اسید و مواد شیمیایی به دندان آسیب می‌رسانند.بازه طول عمر مواد شیمیایی ناشی از مصرف مواد خوراکی بر دندان‌های افراد حدود ۱۲ ساعت است به همین دلیل کارشناسان مسواک زدن دندان‌ها حدود یک ربع الی نیم ساعت پس از صرف مواد خوراکی را توصیه می‌کنند.

به گفته کارشناسان، مسواک‌های برقی اثربخشی بیشتری به نسبت مسواک‌های دستی و سنتی دارند و می‌توانند مناطقی از سطح دهان را که به کمک مسواک دستی نمی‌توان به درستی تمیز کرد پاک کنند.

از جمله مواد معدنی مفیدی که در خمیر دندان‌ها وجود دارد سربکت فلوراید است که سبب استحکام دندان‌ها، جلوگیری از ایجاد حفره و بروز پوسیدگی دندان می‌شود.اندکی درنگ برای آبکشی دندان‌ها پس از استفاده از مسواک و خمیر دندان می‌تواند خطر بروز پوسیدگی دندان‌ها را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

همچنین استفاده از دهان‌شویه بلافاصله پس از مسواک زدن نیز می‌تواند اثربخشی مسواک زدن را کاهش دهد به‌همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند بین مسواک زدن و استفاده از دهان‌شویه فاصله‌ای حداقل یک ربع وجود داشته باشد که البته بستگی به نظر متخصص دارد و در برخی وضعیت ها، چون پس از جراحی دندان این بازه زمانی دگرگون می‌شود.

امروزه وجود انواع تنقلات از جمله شیرینی‌ها، قهوه دارای شکر، خوراکی‌های دارای کربوهیدرات تصفیه شده، چون چیپس، بیسکوئیت، شکلات، قیمت پانسمان سوربکت آبنبات و خوراکی‌هایی از این دست زمینه ساز بروز پوسیدگی و دندان درد بین میلیون‌ها انسان در سراسرجهان است.

کارشناسان برای حفظ سلامت دهان و دندان، توصیه می‌کنند افراد از موادخوراکی سالم، چون میوه و سبزیجات تازه استفاده کنند و در رژیم خوراکی روزانه خود نوشیدن مایعاتی، چون آب، چای سبز و نیز مصرف مواد لبنی را قرار دهند.حتی مصرف میوه نیز می‌تواند زمینه ساز پوسیدگی دندان‌ها به دلیل وجود قند موجود در میوه شود و پس از صرف میوه شست و شوی دندان‌ها و نوشیدن آب توصیه می‌شود.

استفاده از تجهیزات پزشکی کمکی، چون نخ دندان و مسواک بین دندانی نیز درجلوگیری از پوسیدگی دندان بسیار اثرگذار است. مسواک بین دندانی به ویژه برای جلوگیری و درمان sorbact پانسمان عفونت لثه کاربرد فراوان دارد و سبب ترمیم لثه و از بین رفتن عامل‌های عفونت زا می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران



منبع
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.