همه چیز در مورد پزشکی

همه چیز در مورد پزشکی

همه چیز در مورد پزشکی

همه چیز در مورد پزشکی

آسیب های زانو

آسیب های زانو

مفصل زانو بزرگترین مفصل بدن است و از نظر آسیب پذیری مستعدترین آنها به شمار می آید . استخوانهای اصلی تشکیل دهنده ی مفصل ، رباط ها و عضلات اطراف آن از آسیب دیدگی محافظت می کنند .

  

آسیب های زانو به چند دسته تقسیم می شوند ؟

مفصل زانو از انتهای تحتانی استخوان ران و انتهای فوقانی استخوان بزرگتر ساق پا که درشت نی نام دارد تشکیل می شود . انتهای هر یک از این استخوان ها از سطوح مفصلی و صاف ساخته شده است که با یکدیگر یک مفصل لولایی را تشکیل می دهند و به وسیله ی رباط ها و عضلات قوی متصل به اطراف زانو در کنار هم نگه داشته می شوند .کاسه زانو قسمتی از مفصل زانوست و شامل استخوان کشکک است که زردپی عضله ی چهارسر رانی از روی آن می گذرد . کاسه ی زانو یک محافظ استخوانی ایجاد می کند که جلوی مفصل زانو را می پوشاند . در داخل مفصل دو قطعه غضروف لیفی نیمه هلالی به شکل نیمکره ماه قرار دارند که به سر فوقانی استخوان درشت نی متصل هستند . این غضروفها انتشار مایع مفصلی را بر روی سطح مفصلی تسهیل می کنند و هرگونه بی نظمی در سطح مفصلی را برطرف می کنند . با وجود اینکه غضروفهای مزبور به استخوان درشت نی متصلند ، اما عملا بااستخوان ران حرکت می کنند ، به این دلیل در اغلب موارد آسیب می بینند . به عنوان مثال وقتی که زانو باز می شود ، غضروفها همراه با استخوان ران بر روی استخوان درشت نی به سمت جلو سر می خورند و وقتی زانو خم می شود ، غضروفها همراه با استخوان ران بر روی استخوان درشت نی به سمت عقب می لغزند .



اصولا آسیب های زانو به این چهار دسته تقسیم می شوند :

  • کوفتگی
  • کشیدگی اتصالات عضلانی
  • پیچ خوردگی ، کشیدگی رباط ها
  • آسیب غضروف ها

البته آسیب های زانو دسته پنجمی نیز دارد که شامل شکستگی ها و در رفتگی هاست اما در ورزش های رزمی خیلی به ندرت اتفاق می افتند و متاسفانه در تصادفات ، زمین خوردن سالمندان یا پرت شدن از ارتفاعات رخ می دهند .



شایعترین آسیب کوفتگی است که در اثر وارد آمدن ضربه کوتاه توسط قسمت تحتانی پا یا استفاده از زانو برای دفاع در برابر ضربه رخ می دهد . معمولا اصابت استخوان پاشنه یا جلوی پا به زانو ، سبب خونریزی خفیف در بافت نرم اطراف زانو و حساس شدن آن می شود . بهترین شیوه ی درمانی گذاشتن سریع یخ بر روی محل آسیب دیده است که باید به مدت ۱۵ تا ۲۵ دقیقه طول بکشد . این کار به طور مشخص درد ، سفتی و تورم بعدی را کاهش می دهد و به ورزشکار کمک می کند که بدون اتلاف وقت برنامه ی تمرینی خود را ادامه دهد . گذاشتن یخ باید سه مرتبه در روز تا ۷۲ ساعت بعد از رخ دادن آسیب ادامه یابد .



آسیب شایع دیگر باز شدن بیش از حد زانو است . این آسیب معمولا در هنرجویان مبتدی هنرهای رزمی روی می دهد ، یا در هنرجویان ماهر در حین مسابقه یا مبارزه بروز می کند . آسیب فوق در هنگام وارد آوردن ضربه از جلو درصورتی که مفصل زانو بیش از اندازه معمولی با فشار باز شود ، روی می دهد . در صورت بروز چنین آسیبی ، عضله ی پشت ران در عقب زانو عموما بیش از حد کشیده می شود و معمولا درد شدیدی در پشت زانو احساس می شود . در چنین مواردی باز هم درمان شامل گذاشتن یخ بر روی محلی که حساسیت زیادی دارد و پیچیدن باندِ کِشی به دور زانو است . کشش آرام عضله پشت ران و جلوگیری از اجرای ضربه های شدید تا چند روز پس از شروع مجدد تمرین به تکمیل روند بهبود کمک خواهد کرد .

از دیگر آسیب های زانو مربوط به وارد امدن صدمه به رباط جانبی داخلی است . این آسیب باعث ناتوانی بسیار شدیدتری نسبت به آسیب های دیگر زانو ست زیرا سبب بی تحرکی واقعی مفصل زانو می شود . اغلب پارگی در این رباط به صورت جزئی و ناقص بروز می کند با این وجود گاهی اوقات پارگی وسیع تر سبب ناتوانی سریع ، همراه با عدم استقامت در مفصل زانو می شود .

رباط صلیبی قدامی هم ، که در مفصل زانو قرار دارد ، از طرق مختلف آسیب می بیند . این نوع آسیب معمولا در اثر وارد آمدن ضربه مستقیم به جلو زانواتفاق می افتد که معمولا این آسیب رباطی نادیده گرفته می شود .



منبع : 

rastineh
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.