همه چیز در مورد پزشکی

همه چیز در مورد پزشکی

همه چیز در مورد پزشکی

همه چیز در مورد پزشکی

HPV چیست و چه علائمی دارد؟ آیا این بیماری خطرناک است؟ بیماری‌های مراقبتی

  

انواع گوناگونی دارند. بعضی از آن‌ها خفیف و بدون علامت هستند؛ در حالی که بعضی از آن‌ها خطرناک و دارای عوارض جدی هستند. زگیل تناسلی (HPV) یکی از بیماری‌های مقاربتی شایع است که می‌تواند از طریق رابطه جنسی منتقل شود. این بیماری می‌تواند منجر به عوارض خطرناکی شود. به همین دلیل باید آن را جدی بگیرید. در این مقاله به معرفی این بیماری، علت ابتلا و نحوه پیشگیری از آن می‌پردازیم.

HPV چیست و چه علائمی دارد؟ آیا این بیماری خطرناک است؟ بیماری‌های مراقبتی انواع گوناگونی دارند. بعضی از آن‌ها خفیف و بدون علامت هستند؛ در حالی که بعضی از آن‌ها خطرناک و دارای عوارض جدی هستند. زگیل تناسلی (HPV) یکی از بیماری‌های مقاربتی شایع است که می‌تواند از طریق رابطه جنسی منتقل شود. این بیماری می‌تواند منجر به عوارض خطرناکی شود. به همین دلیل باید آن را جدی بگیرید. در این مقاله به معرفی این بیماری، علت ابتلا و نحوه پیشگیری از آن می‌پردازیم. زگیل تناسلی چیست

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های هیدروژل یوروفارم مقاربتی است که در اثر عفونت ویروس HPV ایجاد می‌شود. بسیاری از افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در مقطعی از زندگی خود به این ویروس آلوده می‌شوند. این ویروس باعث ایجاد زگیل خصوصا در ناحیه اندام‌های تناسلی می‌شود.

زگیل تناسلی بر بافت‌های مرطوب اندام تناسلی تاثیرگذار است. زگیل‌ها می‌توانند مانند برجستگی‌های کوچک و گوشتی باشند یا ظاهری ناهموار مانند گل کلم داشته باشند. در مواردی نیز، زگیل‌ها به قدری کوچک هستند که قابل مشاهده نیستند. برخی از انواع این ویروس می‌توانند باعث بروز سرطان‌هایی در زنان و مردان شوند. به همین دلیل باید از ابتلا به آن مراقبت کنید و در صورت ابتلا مراحل درمان را آغاز نمایید.

آیا زگیل تناسلی مسری است؟

زگیل تناسلی مسری است و از طریق تماس جنسی سرایت می‌کند. هنوز هیچ درمان قطعی برای HPV وجود ندارد. هنگامی که ویروس را در بدن خود دارید، کاملا مسری هستید. حتی اگر علائمی مانند زگیل تناسلی قابل مشاهده روی بدن خود نداشته باشید یا زگیل‌ها را برداشته باشید باز هم می‌توانید فرد دیگری را به HPV آلوده کنید.

علت ابتلا به زگیل تناسلی

اگر می‌خواهید بدانید روش انتقال زگیل تناسلی چیست باید گفت این ویروس عمدتا از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. احتمال انتقال ویروس با لمس کتوهیل زگیل روی دست و پا پایین است اما تماس پوستی در ناحیه اندام‌های تناسلی و دهان می‌تواند باعث انتقال این ویروس شود. بنابراین تماس جنسی با فرد مبتلا احتمال آلودگی به این عفونت را بسیار بالا می‌برد. حتی استفاده از کاندوم نیز روش مطمئنی برای پیشگیری از این بیماری نیست. فرد آلوده ممکن است هیچ‌گونه زگیلی روی بدن خود نداشته باشد؛ اما با این حال همچنان می‌تواند ویروس را به دیگران انتقال دهد.

عوارض زگیل تناسلی چیست؟

در بعضی موارد ویروس HPV در بروز سرطان‌ها خصوصا سرطان دهانه رحم نقش دارد. زگیل تناسلی همچنین ممکن است منجر به تغییرات پیش سرطانی در سلول‌های دهانه رحم گردد. به طور کلی ویروس HPV می‌تواند بروز سرطان‌های زیر موثر باشد:

  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان مقعد
  • سرطان آلت تناسلی
  • سرطان حنجره
  • سرطان مری

علائم زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی در زنان می‌تواند روی واژن یا دیواره‌های آن، ناحیه بین دستگاه تناسلی و مقعد، کانال مقعد و دهانه رحم ایجاد شود. اما در مردان زگیل ممکن است در طول آلت تناسلی، روی کیسه بیضه یا مقعد ایجاد شود.

زگیل تناسلی همچنین ممکن است در دهان یا گلوی فرد ایجاد رطوبت ساز شود. رایج‌ترین علائم زگیل تناسلی عبارتند از:

  • زگیل‌های کوچک، گوشتی، قهوه‌ای یا صورتی رنگ در ناحیه تناسلی
  • شکلی مانند گل کلم که با بروز چند زگیل نزدیک به هم ایجاد می‌شود.
  • خارش یا قرمزی در ناحیه تناسلی
  • خونریزی هنگام مقاربت جنسی

زگیل تناسلی ممکن است آنقدر کوچک و جزئی باشد که دیده نشود. با این حال، در افراد با سیستم ایمنی ضعیف زگیل تناسلی ممکن است به خوشه‌های بزرگ تبدیل شود.

درمان زگیل تناسلی چگونه انجام می شود؟

درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. اگرچه بعضی درمان‌ها علائم زگیل تناسلی را از بین می‌برند، اما عفونت ویروس را از بین نمی‌برند. به همین دلیل زگیل‌ها ممکن است در آینده باز هم ظاهر شوند. از آنجا که درمان از بین برنده عفونت نیست، انجام آن ضرورت ندارد. برای از بین بردن ظاهر زگیل‌ها می‌توان از لیزر، جراحی و کرم‌های کاهش حساسیت استفاده کرد.

چگونه از زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

بهترین روش پیشگیری از این بیماری تزریق واکسن گارداسیل (واکسن HPV) است. این واکسن برای زنان و مردان در سنین کمتر از ۲۵ سال تزریق می‌شود و باعث ایمنی فرد در برابر این عفونت گردد. تزریق این واکسن پیش از اولین رابطه جنسی بیشترین تاثیر را خواهد داشت. استفاده از کاندوم در رابطه‌های جنسی نیز می‌تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد. زگیل تناسلی

تفاوت بین زگیل تناسلی و تبخال تناسلی چیست؟

اگرچه تبخال تناسلی شبیه زگیل تناسلی و هر دو جزء عفونت‌های مقاربتی هستند، با این حال ویروس عامل آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. تبخال باعث ایجاد زخم و تاول‌های پر از مایع در اندام تناسلی فرد می‌شود و با علائم زگیل تناسلی که برآمدگی‌های کوچکی هستند متفاوت است. هر دو عفونت در طول رابطه جنسی واژینال و مقعدی منتقل می‌شوند. واکسنی برای تبخال تناسلی وجود ندارد.

تزریق واکسن زگیل تناسلی در منزل با هومکا!

اگر قصد تزریق واکسن گارداسیل را به منظور پیشگیری از زگیل تناسلی دارید می‌توانید با هومکا تماس بگیرید. هومکا با اعزام کارشناس به منزل شما اقدام به تزریق این واکسن در شرایط کاملا بهداشتی خواهد کرد.

همچنین برای انجام انواع آزمایش در منزل می‌توانید از خدمات هومکا استفاده کنید. برای ثبت درخواست می‌توانید با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید. نتایج آزمایش شما به صورت آنلاین به شما اعلام می‌گردد و امکان استفاده از پوشش بیمه نیز فراهم است.

خدمات آزمایش در منزل در سراسر استان تهران و شهرهای کرج، قم، مشهد، شیراز، اهواز، تبریز، رشت، قزوین و اصفهان قابل ارائه است.



منبع
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.